Akvarieuppdatering

Det var ett tag sedan jag berättade nånting om mina akvarium, och nu är det dags att ge er en liten uppdatering. För det mesta har det inte varit mycket att säga, det flyter på bra, men nu finns det allt lite att berätta och lite att drömma om. Om kanske en månad kan flytten ner i källarrummet börja och det är stora akvariet som går först. Hur vi ska få det ner för två trappor som dessutom svänger på mitten vet jag inte, men på något sätt ska det gå och när de första väl är avklarade kommer de andra gå som smort.
 
I de två mellanakvarierna är läget helt under kontroll, eller kanske tillochmed bättre! Vattnet håller en bra kvalité, både växter och fiskar är välmående och jag börjar äntligen bli nöjd med inredningen. Det är lite mer trix och fix som ska göras innan allting är "perfekt", bla. funderar jag på att byta till sand i den ena av dem. Helt säker är jag inte än, men det skulle vara kul med lite variation och just sand har jag aldrig haft.
 
I det lilla akvariet är växter och fiskar glada, men rötterna har färgat av sig på vattnet vilket resulterat i rödbrunt vatten. Totalt ofarligt och fiskarna trivs bra ändå, däremot förstörs den estetiska bilden lite och jag har därför tillbringat nån timma med att koka rötterna för att få dem att släppa så mycket färg som möjligt. Förhoppningsvist dröjer det inte länge tills all färg gått ur dem och vattnet klarnar igen, och då kommer det bli ännu finare i karet.
 
Det stora akvariet däremot, det är där problemen ligger. Fiskarna påverkas inte heller av detta, men jag vill ändå få ordning på det så fort som möjligt för säkerhetens skull. Någonting har nämligen blivit tokigt med filtret och smutspartiklar flyter runt i vattnet; Inte fint! Nu har vi kört igång ett externt filter också vilket förhoppningvist kommer rätta till problemet, och sedan är det dags att gå till botten med problemet. Jag misstänker att allt kommer ordna sig fort och problemet borde inte heller komma tillbaka, men i akvarievärlden kan man aldrig vara helt säker och saker händer utan orsak. Huvudsaken är iallafall att fiskarna mår bra och det gör de utan att klaga.
 
Min fina honungsgurami-hane
Upp