Den första december

Äntligen har dagarna tickat över från november till december, vilket betydde att det var dags för pepparkaksbak! Iår var det dags att testa ett helt nytt recept på pepparkaksdeg som jag fått rekommenderat, och om jag gillade det! Det vann snart hela familjens hjärta, både som deg och som färdigbakade pepparkakor. Jag gjorde enbart en halv sats och ändå fick jag ut nästan åtta plåtar, och något mer pepparkaksbak blir det nog inte iår. Pepparkakor är nog det absolut tråkigaste att baka, men mysighetsfaktorn är hög och det hör julen till.
 
Någon gång i veckan ska det bakas lussekatter, och snart börjar det bli dags att dra igång med allt mitt bak också. Brända mandlar, knäck, puffkola, rockyroad, olika sorters fudge och mängder med olika tryfflar står på schemat, tillsammans med en massa annat smått och gott. Jag ska göra väldigt små satser av väldigt mycket olika saker hade jag tänkt, så att jag kan ha min fina skål full med 12-15 olika sorters tryfflar, en annan fin skål med fudge och en julafton full med godsaker. Är det någon dag man får unna sig så är det då!
 
Upp