Att kunna känna sig bekväm

Jag trivs i köket, det är någonting jag insett på sista tiden. Jag gillar att baka, och jag gillar att laga mat. Betyder det att jag är duktig på det? Nej, men det betyder att jag försöker. Att jag gör mitt bästa. Att jag följer recept, kanske ändrar lite på dem här och där, och ibland blir det jättebra. Andra gånger blir det inte alls lika bra, då blir det faktiskt riktigt dåligt. Och vet ni vad? Det gör absolut ingenting.
 
Det är viktigt att våga känna sig bekväm i köket. Att våga prova sig fram, testa att följa ett recept eller slänga ihop något eget. Jag har alltid varit en rätt feg person, har gärna bakat men då med sällskap av mamma som kan det mesta, och det är först efter att jag gick ur skolan som jag började ta saken i egna händer. Att baka var snart inget problem längre, även fast man misslyckas med kakor brukar de nämligen ha en förmåga av att bli rätt goda, och kakor går fort åt. Just nu har jag en plåt på bänken med en sats kakor som inte alls ser ut på bilden. De är för stora och för tunna, sköra och fula som stryk, men när jag tog den där obligatoriska provsmaken upptäckte jag att äsch, vad tusan. De smakar ju gott! Nu ska de frysas in och sedan plockas fram igen i helgen hade jag tänkt, att ha dem framme känns lite för farligt.
 
Det där med att laga mat då, hur är det? Jo, det ska jag säga er, det är svårt! Det tydliga beviset på det finns i mataffärerna. Sås, våffelmix, potatisgratäng, raggmunkar, klyftpotatis, panerad fisk, allt finns där att köpa! Det måste ju betyda att maten är för svår för oss vanliga svenssons att laga, eller hur? Fel! Vi kan, bara vi vågar prova. Människan har lagat mat under alla år, och kunde vi då, ja, då kan vi faktiskt nu också.
 
Man måste inte laga mat, om man inte vill. Ingen kan tvinga än, det är man själv som bestämmer. Trivs du med att äta halvfabrikat eller har ekonomin till att äta ute varje dag, gör det då! Däremot håller jag fast vid att det är bra att kunna laga mat, otroligt viktigt. Vi behöver inte vara bra på att laga mat, men vi behöver kunna få ihop en måltid eller två som går att förtära. Är det fult? Det spelar ingen roll. Är det bara jag som tycker om det? Bra, mer till dig! Du ska laga mat på dina egna vilkor och på ingen annans, och de enda kraven du behöver leva upp till är dina egna. Det behöver inte vara svårt, och det behöver inte ta lång tid.
 
Jag använder mig av halvfabrikat i vardagen, vilket jag inte tycker är fel. Nej, jag älskar fiskpinnar, ravioli och pulvermos, mer än den hemlagade varianten faktiskt. Halvfabrikat behöver inte vara fel, och fungerar det för dig är det okej. Du får köpa våffelmixen om du tycker att den är god, men du ska inte vara rädd för att prova att göra din egen. Sammasak med potatisgratängen eller kanske tillochmed köttbullarna, våga försöka! Det kan inte gå mer än åt helvete, och tro mig, det lär det säkert göra flera gånger. Det gör det för mig, det gör det för mina föräldrar och säkert för alla andra människor där ute. Då tar man ett djupt andetag, kastar receptet och provar på något nytt. Sluta aldrig att försöka, för utan att försöka kommer du aldrig att kunna utvecklas.

Upp