I min lilla akvarievärld

Efter en kortare svacka, när livet runt om blev för mycket, är jag nu tillbaka på banan igen. Det är roligt igen, och jag har börjat tänka, planera och drömma. Jag vill, jag kan och jag ska, eller så kan jag inte alls men nöjer mig ändå. Vissa drömmar ligger långt in i framtiden, vissa är inte alls lika avlägsna och vissa kommer aldrig att ske, den som lever får se. 
 
När jag i förra veckan begav mig till djuraffären med mina bästa broddar på fötterna försökte jag att inte ha för stora förhoppningar eller några tydliga idéer. Istället studerade jag växterna i lugn och ro tills personalen måste ha tyckt att jag var konstig, och sedan pekade jag ut allt det Jag ville ha. En sån, två sånna, så gick det vidare. Tretton växter och tio fiskar betalade jag sedan för i kassan, vilket gick på strax under tusenlappen. "Oj vad dyrt, jag måste ha slagit fel" sa kassörskan. "Oj vad billigt, du måste ha slagit fel" sa jag, men samma resultat blev det vid ett andra försök. Jag tackade så mycket, i mina ögon var det ju rena rama rean, och sedan tog jag min påse och gick hem. 
 
Här följde fem timmars pysslande i mina tre mindre akvarium. Växter planterades, inredning las till och togs bort, och tillslut var jag nöjd. Fiskarna verkar också nöjda, så det blev en riktig win-win situation. Nu kanske det ser lite tomt ut upptill, men när växterna växt upp några decimeter tror jag att det kommer bli precis som jag vill ha det. Lagom fint, lagom praktiskt och helt prestigelöst. 
 
Just nu är jag nöjd med mina akvarium. De fyra vanliga är fina och invånarna trivs som "fisken i vattnet". Mitt malawikar är inte det vackraste och det har jag insett att det aldrig kommer bli, men det är oerhört bra för fiskarna och det är det som är viktigt. Massa sten ger massa grottor, och där finns även öppen simyta. När jag ser på bilder på malawikar ser jag att de flesta jag tycker är vackra innehåller väldigt lite sten, vilket jag aldrig kommer anpassa mig till, eller helt enkelt är för avancerade för mig. Därför väljer jag att stå ut med ett kar jag själv tycker är fult, men som fiskarna uppskattar väldigt mycket. 
 
Däremot har jag börjat drömma om ett till kar. Eller drömma och drömma, det har jag gjort länge. Överst på min dröm-lista står ett 700liters kar med ett stort stim pandapansarmalar som huvudinvånare. Där ska det också finnas en mindre stimfisk, kanske kilfläcksrasbora eller någon tetra i samma storlek, och det stimmet ska vara stort. En grupp nyckelhålsciklider ska också få växa upp i karet, och kanske något annat i en mindre storlek. Jag vill alltså ha ett stort akvarium med små fiskar i, så det blir stora vackra stim.
 
Denna dröm ligger för framtiden, om den någonsin kommer förverkligas vill säga, och det jag drömmer om nu skulle kanske gå att förverkliga. Ett till mindre akvarium, runt nittio liter, att ställa på min byrå. Det är den enda ytan jag har kvar i rummet, men skulle bekosta mig en meter bokhylla. Om byrån ens skulle hålla för den vikten vill säga, det är jag tveksam till. Jag har inga storslagna planer för detta akvarium, utan jag vill bara köra ett platy-kar igen. Det är trevliga fiskar det där, mysigt att se yngel växa upp och i sin tur föröka sig. Det var platy som fick igång mitt intresse för några år sedan, och när jag nu varit utan dem i ett år känner jag faktiskt lite saknan. 
 
Jag ska inte köpa ett till akvarium, inte på några villkor, men det hindrar mig inte från att drömma. Någon gång, det är så jag får tänka. Någon gång kommer jag ha tid, plats och pengar till att förverkliga mina drömmar. 
 
Upp